Badania w pracy z pedagogiki
Badania naukowe prowadzone są stale, przez naukowców z różnych dziedzin, ale też przez studentów. To dzięki nim, wiedza jest wciąż aktualna, zgodna ze zmieniającą się rzeczywistością. Należy zauważyć, że badania w pracach z pedagogiki nie są obowiązkowe, ale promotorzy bardzo często ich oczekują i lepiej postrzegają je oceniając prace z pedagogiki. Badania podnoszą jakość pracy i wnoszą nowy dorobek w daną dziedzinę nauki. Prace teoretyczne tylko odtwarzają znaną już rzeczywistość. Bez badań z pedagogiki, ta dziedzina nie rozwijałaby się. Do obserwacji zmian w otaczającej nas rzeczywistości, niezbędne są badania naukowe. Świat cały czas się zmienia i powstają nowe problemy pedagogiczne do rozwiązania i opisania. Przykładowo, jeszcze 10 lat temu, mało kto wiedział o zjawisku fonoholizmu, które jest obecnie powszechnym problemem wśród dzieci i młodzieży, przez co wymaga odpowiedniej wiedzy pedagogów.
Pisanie prac z pedagogiki może przysporzyć studentom wiele trudności. Szczególnie dotyczy to części badawczej. Studenci rozpoczynający pisanie prac z pedagogiki stają bardzo często przed dylematem dotyczącym tego, czy ich praca powinna być pracą teoretyczną czy badawczą. Nie ulega wątpliwości, że badania w pracy z pedagogiki wnoszą bardzo wiele korzyści, do których zalicza się:
- ciekawą treść pracy;
- zwiększenie dorobku naukowego;
- mniejsze ryzyko plagiatu.
Do trudności, jakie najczęściej wymieniają studenci, zalicza się:
- konieczność zapoznania się z metodologią badań;
- znalezienie miejsca, gdzie mogą zostać przeprowadzone badania;
- konieczność obliczenia wyników, udziału procentowego i przeprowadzenie analizy badań.
Każdy student rozpoczynający pisanie prac z pedagogiki musi zastanowić się, czy decyduje się na badania w pracy z pedagogiki, czy wybiera pracę teoretyczną. Z pewnością wybór ten nie jest łatwy.
Skąd pozyskać dane do badań z pedagogiki?
Dane do badań z pedagogiki zależą od tego, jaka metoda badawcza została wybrana. Studenci bardzo często martwią się, że nie uda im się uzyskać danych, aby przeprowadzić badania w pracy z pedagogiki. Badania w pracach z pedagogiki mogą opierać się na różnych metodach badawczych, wśród których wyróżnia się:
-
- metodę obserwacji;
- metodę szacowania;
- eksperyment pedagogiczny;
- testy osiągnięć szkolnych;
- metodę socjometryczna;
- analizę dokumentów;
- metodę sondażu z zastosowaniem techniki ankiety lub wywiadu;
- metodę dialogową;
- metodę biograficzną.
Jak widać, tych metod jest bardzo wiele, co może powodować, że student czuje się zagubiony i nie wie, jaką metodę do badania w pracy z pedagogiki wybrać. Wybierając metodę badawczą, student musi zastanowić się od razu, skąd weźmie dane do badań. Najczęściej studenci opierają się na badaniach przeprowadzonych w grupie innych studentów. Jest to bardzo dobra alternatywa dla osób, które nie mają dostępu do placówek oświatowych, terapeutycznych lub innych miejsc, w których mogłyby przeprowadzić badania.
Należy pamiętać, że student musi uzyskać zgodę placówki na prowadzenie badań. O wiele łatwiej jest, jeśli student już pracuje w zawodzie lub odbywa praktyki. Wówczas ma większe możliwości, ponieważ łatwiej jest mu uzyskać zgodę placówki, która pozwoli na to, aby dane do pracy z pedagogiki były pozyskane. W sytuacji, kiedy studentowi nie uda się pozyskać zgody na badania w żadnej placówce, może opierać się na badaniach na próbie swoich znajomych – studentów. Wówczas najłatwiejszym rozwiązaniem jest rozdać im kwestionariusz ankietowy. Pozwoli to na szybkie uzyskanie danych do badań z pedagogiki.
Plagiat a pisanie prac z pedagogiki
Pisanie prac z pedagogiki może zakończyć się plagiatem. Najczęściej wynika to nie ze złej woli studenta, lecz z jego niewiedzy. Studenci podejmujący się pisania pracy z pedagogiki bardzo często nie wiedzą, jakie zasady rządzą programami mającymi na celu wykrycie plagiatu. Powoduje to bardzo często, że plagiat jest nieświadomy, a co za tym idzie, student jest negatywnie oceniany przez promotora.
W roku 2022 dzięki Jednolitemu Systemowi Antyplagiatowemu (JSA) zostało przebadanych aż 323 966 prac dyplomowych. Próg alarmowy określono, kiedy podobieństwo pracy do innego tekstu źródłowego było większe niż 70% i przekroczyło 1,7% badanych prac. Jednolity System Antyplagiatowy (JSA) jest to narzędzie, które sfinansowane zostało ze środków Ministra Edukacji i Nauki. Powstało ono w odpowiedzi na szerzącą się liczbę plagiatów. Wcześniej istniało również wiele programów, które opierały się na różnych, referencyjnych bazach danych oraz na różnych algorytmach. Studenci często nie wiedzą, jakimi zasadami kierują się systemy antyplagiatatowe. Niestety JSA w przeciwieństwie do programów komercyjnych często daje fałszywie dodatnie wyniki plagiatu, podczas chodzi jedynie o zwykłą zbieżność fraz kluczowych w tekście, co oczywiście nie ma nic wspólnego z plagiatem.
Student, który chce uniknąć plagiatu musi rozumieć działanie systemów antyplagiatowych. Warto również zdecydować się na badania w pracy z pedagogiki. Powoduje to, że prawdopodobieństwo wystąpienia plagiatu jest niższe, z racji tego, że badania stanowią dużą część pracy i są one jedyne i niepowtarzalne. Dane do badań z pedagogiki ich zebranie i analiza często powodują jednak, że student nie decyduje się na pracę badawczą, zwiększając tym samym ryzyko pojawienia się plagiatu. W pracy teoretycznej bardzo trudno jest napisać coś, co będzie unikatowe i nie będzie powielało się z pracami innych studentów. Należy pamiętać, że zostało już napisanych wiele prac z pedagogiki, co powoduje dużą trudność, wynikającą z tego, że praca może okazać się powieleniem takich samych źródeł co inni studenci, wysokim współczynnikiem cytatów, który również zwiększa ryzyko plagiatu. Duże niebezpieczeństwo stanowi także korzystanie z prac innych studentów. Należy pamiętać, że Jednolity System Antyplagiatowy z łatwością wykrywa zbieżności z pracami innych studentów, a nawet dostrzega plagiat tam, gdzie go nie ma, a prace bazują jedynie na tych samych źródłach.
Aby uniknąć plagiatu najlepiej zdecydować się na pracę badawczą. Dane do badań z pedagogiki można pozyskać na różne sposoby, a rozbudowana część badawcza zawsze obniży współczynniki zbieżności w systemie antyplagiatowym.
Opracowanie własne na podstawie:
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 2003,
Pisanie prac z pedagogiki – wyzwania i badania, https://edu-pomocnik.pl/pisanie-prac-z-pedagogiki-%E2%80%93-wyzwania-i-badania